volontär







det ger så mkt att bara vara ute bland andra människor, och jag får lära mig själv att jag faktiskt har en hel del att ge. att jag inte bara är en ätstörd, utan har flera andra egenskaper som är värdefulla.

för ett tag sen tog jag kontakt med, en för kommunen ny, volontärsamordnare för att höra mig för vad det fanns för möjligheter att kunna göra en insats inom kommunen. man hör hela tiden att det sparas in på personal, att de inte räcker till i arbetet med gamla, sjuka och behövande etc. har länge känt att jag vill göra en insats, kunna hjälpa till med det lilla jag kan. jag har ju gott om tid, tid som jag behöver spendera på något vettigt sätt. varför då inte hjälpa någon annan, utifrån mina förutsättningar och ork?

så sen några veckor tillbaka är jag två förmiddagar i vecka på äldrecentrum här i kommunen, som en hjälpande hand. dit kommer äldre från olika serviceboenden för att umgås och delta i olika aktiviteter som anordnas. det är bingo, rörelseglädje (läs seniorgympa), sångstund och högläsning av dagstidningen. idag har jag varit med och spelat bingo, veckans höjdpunkt för de äldre. särskilt eftersom det spelas om vinster och det blir kaffe och fikabröd efteråt!
att vara där är verkligen en win-win situation. både jag och de äldre får social samvaro, stimulans och mänsklig kontakt. det ger mig en tillfredsställelse att känna att jag faktiskt kan bidra med något gott i samhället, då jag annars känner mig som en börda med tanke på att jag är sjukskriven och inte "gör rätt för mig".

jag kommer ofta därifrån med ett leende på läpparna, och förundras över den livsglädje och vitalitet som många av de äldre har. samtidigt är det många som är dåliga också, men jag tror att även de får ut mycket av att bara komma ut från sin avdelningen en stund, lite miljöombyte, trots att de kanske inte alltid orkar delta så aktivt i aktiviteterna.

alla människor har ett behov av att känna sig behövd.
att ge av sig själv till någon annan är att också ge till sig själv.
det man sänder ut får man tillbaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0