skura och moppa

något jag har kommit på nu på senare tid är hur gott det är med äggmackor! jag fullkomligt älskar det, och skulle utan problem kunna leva på det en hel vecka. smör, skivat ägg, salt och lite kaviar. mums! sitter nu med en kopp kaffe och ännu en äggmacka i magen. varöfr har jag inte tillåtit mig att äta det förut?!

håller på att samla lite ork och motivation till att ta fram moppen och våttorka golven här hos mamma och pappa. de kommer hem igen inatt efter en veckas semetser och jag flyttar tillbaka hem till mig. ska bli rätt skönt att sova i sin egen säng. välbehövligt, för jag har sovit så dåligt de senaste nätterna.
fördelen med att bo på ynka 25 kvm är just städningen. det går fort och är inte särskilt motigt att ta sig för. lite annat att städa detta hus. iofs inte jättestort, men bra mkt större än mitt place. har dock gjort undan den största delen av städningen på förmiddagen. alltså återstår bara att moppa golven. tråkigt värre, men måste göras. ska jag städa ska det städas ordentligt. jag vill lämna huset fint tills de kommer hem förstås.

en insikt som har slagit mig under veckan i mamma och pappas hus är hur mkt roligare, och hur mycket bättre, jag har varit på att laga bra och variationsrik mat när det finns ett stort kök, bra utrustningen och ett stort utbud av livsmedel i kylskåpet. det sätter fart på kreativiteten och lusten att experimentera och prova nya rätter jag annars inte lagar hemma hos mig. det beror dels på att jag har en begränsad mängd olika livsmedel hemma, då jag är alldeles för snål för att köpa hem en stor flaska av något jag bara behöver använda en tesked utav, dels på mitt kraftigt begränsade utrymme för matlagningen och avsaknaden av en ugn.
under den här veckan har det lagats klyftpotatis, pommes duchess, kasslergratäng och fiskgratäng. jag är uppriktigt stolt över mig själv, att jag har varierat mig så bra och vågat laga dessa rätter! och gott har det blivit! tänk, vad mat kan smaka på så många olika sätt! jag har en förmåga att fastna för en eller några få olika smaksättningar, och så gör jag det till i princip allt. tråkigt i längden. idéfattigt, verkligen!





ikväll till middag står rotmos och quornfiléer med pepparrotssås på menyn. husmanskost behöver inte alls vara tråkigt, tvärtom. pepparrot är en fantastisk smaksättare.

men först till moppningen. nu kan jag inte skjuta på det längre...

Kommentarer
Postat av: Vägen från 37 kg

Hey Johanna!



Vilket härligt inlägg! Jag har alltid känt på samma sätt när jag också har flyttat hem och bott hos någon annan. Plötsligt flödar fantasin!



Tyvärr hör det där med att äta ensidit väldigt mkt ihop med sjukdomen. Pga att hjärnan svälter så orkar den helt enkelt vara kreativ utan klamrar sig istället tryggt tillbaka vid maten som den vet inte ger ångest.



Att våga testa nya maträtter och experimentera är ett Christian Olsson-hopp framåt ;-)



Ser fram emot fredag!



Kramar

Anna

2010-01-26 @ 17:10:51
URL: http://vagenfran37kg.wordpress.com/
Postat av: Sonja

Mums, med äggmackor! Och mums, med vällagad mat överhuvudtaget! (:



Ha en jättefin dag och hoppas det ändå känns lite skönt att komma tillbaka hem till ditt eget igen! (om inte annat, så för minskad städyta^^)



kram

2010-01-26 @ 20:55:39
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com
Postat av: Sonja

Åh, äldre människor har jag alltid tyckt om och trivts tillsammans med. Dom har hunnit vara med om så otroligt mycket och sitter på så väldigt mycket erfarenhet och visdom. Träffade på en underbart söt gammal man idag utanför apoteket. Vi småpratade lite om det häftiga snöovädret som kommit och han var bara för härlig. "Var rädd om dig" avslutade han vårt korta samtal med. Vilka söta människor det finns!



För att fylla på mitt må-bra-konto, tänker jag, trots ovädret, cykla/gå bort till en av mina vänner ikväll. Det vankades varma mackor och Robinson. Alldeles för bra inbjudan för att banga på! (:

Förkylningen fortsätter, men jag gör mitt bästa för att motverka och mota bort den!



Ha en riktigt fin kväll och ta hand om dig!

kram

2010-01-27 @ 15:26:15
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com
Postat av: Sonja

Det är vad jag har gjort de senaste dagarna, av ovilja och pga en väldigt sliten och sjuk kropp, men ändå.. jag lever fortfarande och inte har jag fått några större men av all inomhusvistelse heller, förutom en större längtan ut och att äntligen bli frisk. (:

Vad härligt det låter med meditation, någonting jag verkligen saknar. Gick en termin på Dalslands Folkhögskola och då höll vi på en hel del med just meditation och avslappningsövningar. Otroligt effektivt, stärkande och härligt!



Började förresten på en härlig bok igår, "The Sain, the surfer and the CEO". Även denna av Robin Sharma. Ännu en klockren bok! Jag ler när jag läser den! (:



Kram

2010-01-27 @ 17:13:25
URL: http://livslustochframtidstro.blogspot.com
Postat av: Vanja

det är så underbart när man upptäcker nya saker man tycker om.

jag gör det varje vecka. min senaste upptäckt var macka med leverpastej - dessutom ett otroligt gott färskt bröd jag inte vågat förut. och oboy.

och min favoritupptäckt är: lingonsylt. till mat. har aldrig i mitt liv ätit sånt, men det är hur gott som helst till köttbullar och potatismos :)

blir så glad varje gång jag upptäcker något nytt jag faktiskt tycker är jättegott men som jag inte vågat testa eller inte vågat äta på länge.

2010-01-31 @ 23:14:57
URL: http://thelittlesoup.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0