att lita på sig själv

det har jag väldigt svårt för just nu. jag kan oftast inte skilja på den del av mig som kämpar för att ta hand om mig själv och som vill få mig att må bra, och den andra delen av mig som fungerar som en slavdrivare vars enda mål är prestationer inom livets alla områden. sanningens ögonblick brukar vara som starkast när jag ligger i sängen och ska sova. det är den enda stunden jag verkligen kan se på mig själv med en realistisk bild och verklighetsuppfattning. det är då den största existentiella ångesten och rädslorna fattar sitt grepp. det är då jag kan inse vad det är jag håller på att göra mot mig själv, vilken riktning jag styr mitt liv i. en sund ångest, men som tyvärr inte genererar något konstruktivt i de situationerna. det är på dagarna, då jag har möjlighet att förändra som jag skulle behöva ta del av den insikten som slår mig på kvällarna. något att jobba med, att försöka ta den insikten med mig in i nästa dag.
väga för- och nackdelar. vad gör jag för att "take the easy way out" och vad gör jag av en bra motiverad anledning? jag har en destruktiv förmåga att motivera nästintill alla mina beslut, såväl kloka som skadliga, bara jag vänder och vrider på dem tillräckligt mycket. allt kan jag i slutändan få till att det är det bästa att göra, trots att det sällan är det. kanske är det det som jag ska vara extra observant på, dvs de gånger jag känner mig övertygad om någonting. låta tvivlet få ta större plats, inte leta övertygande argument för alla små och stora beslut. det kanske inte alltid finns det enda rätta, som jag så gärna vill tro. för då kan jag eliminera tvivlet...
flytkiga osammahängande tankar.

Kommentarer
Postat av: Milla

Perfekt! :-) Ja visst är massage det bästa som finns! Ska försöka skaffa en massagebänk när jag åker till Sthlm, annars blir det lite svårt!

2008-03-13 @ 21:46:03
URL: http://www.halsofreak.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0