en dag i rätt riktning

det är knappast så lätt att hålla kvar motivationen som jag hoppas, utan det är en ständig dragkamp om vilken röst i huvudet som ska skrika högst. idag har iaf varit en rätt bra dag i friska johannas tecken. blev som sagt bjuden på lunch av ev mycket omtänksam kollega. vi var ett gäng som gick till ett mysigt litet ställe med medelhavsmat och satt ute och åt. grillad kycklingfilé, bulgur och morotstzatziki. det är delvis lättare att äta när jag gör det tillsammans med andra, då jag är tvungen att konversera och hänga med i samtalet istället för att ha allt fokus på min tallrik. det är en nyttig träning, också att se vad de andra äter och få en lite vidare syn på vad som faktiskt är normalt. tack och lov har jag bra arbetskamrater som inte bantar eller kommenterar vad som man får äta och inte. på flera sätt är jag omgiven av goda föredömen på jobbet. annars är lunchrummet en vanlig plats där bantningtips och vikt diskuteras vitt och brett.
har varit på bra humör hela dagen. kanske beror på att jag inser hur mycket jobbet betyder för mig, och hur bra jag trivs där. det är otroligt viktigt för mig att ha ett arbete att gå till. jag är lyckligt lottad som har en sån bra arbetsplats, den vill jag inte förlora för att jag inte orkar jobba! jobbet är det som just nu förbinder mitt liv med ett vanligt liv utanför min bubbla. det är en viktig input för att få nya erfarenheter och tankar som kan konkurrera med anorexin. därför är jag glad när jag går hem från jobbet, för jag har odlat min friska del under flera timmar utan att ständigt älta det som är negativt och sjukt. inser att det är mer av det jag behöver!


Kommentarer
Postat av: ellen

Det är alltför lätt att falla offer för tankarna men försök att inte döma dig själv för hårt eller sätta upp för stora mål. Se till det du gör som faktiskt är bra och jag tycker verkligen det märks nu att du är beredd att ta dig igenom ångesten! Du är en kämpe Johanna, snart ska vi ses som två fria och friska tjejer, eller hur?!
Kramar

2008-06-03 @ 22:02:30
URL: http://litetyrvader.blogg.se
Postat av: Don't mind me

Åh, önskar att jag också hade arbetskamrater att gå ut och äta med, som har ett sunt förhållande till mat. Du kanske kan försöka ta med dig den positiva känslan du får på ditt jobb hem? Kram

2008-06-03 @ 23:37:41
URL: http://dontmindme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0